AKG nyitott műhely

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanárai nagyon hasznos és kitartó munkát végeztek az alternatív pedagógia területén. 2018 szeptemberétől általános iskolai osztályokat is indítanak, ami nagyon izgalmas időszak az életükben, hiszen három évtizednyi gimis múltjukat követően, egy másik korosztály számára kell, hasonlóan magas színvonalú oktatást biztosítaniuk.
Meg is tesznek érte mindent, többek között rendszeresen, tanárok százait bevonva tartanak nyitott műhely beszélgetéseket, melyek során különböző témákat feldolgozva fejlesztik pedagógiai programjukat.

Szülőként voltam jelen, pedagógusi végzettség nélkül, ezért a beszámolóm teljesen szakmaiatlan, de remélem, azért sikerül egy laikus szemszögéből visszaadnom az esemény lényegét.

Reggel egy rövid prezentációval indult a nap, ahol az általános iskolai osztályok napi ritmusa lett bemutatva és örömmel tapasztaltuk, hogy meglepő hasonlóságot mutat a saját tanulócsoportunk által leírtakkal.

 

Ezután 7 csapatra osztódtunk és az iskola tanárainak vezetésével, felváltva ismerkedtünk meg a szorzótábla hét különböző intelligencián keresztül történő elsajátításának lehetőségeivel. A január 13.-i nyitott műhely egyik fontos témája az intelligencia sokszínűsége volt. Az intelligencia összetett képesség. Többféle intelligencia létezik és az AKG az alábbi hetet figyelembe véve szándékozik az általános iskolás gyerekek számára biztosítani a tudás megszerzését. Így garantálják különböző erősségekkel rendelkező gyerekeknek a személyre szabott tanulási folyamatot.

Kinesztikus -testi

Itt az ujjainkat használva tanultuk meg nagyon gyorsan a kilences szorzótáblát. Sok iskolában tiltják a kezek használatát, de az AKG pedagógusai szerint, nincs azzal semmi baj, ha a gyerekek egy része ehhez köti a műveleteket, hiszen csak kiaknázzák az erősségeiket.

Vizuális-térbeli

Ezen az állomáson a számokat körbe írva szembesültünk azzal, hogy milyen szabályos és szimmetrikus a matematika. Vannak gyerekek, akiknek ez segít a tudás elsajátításában.

Logikai-matematikai

Egy társasjátékon, a bingón keresztül két dobókocka használatával izgultuk végig, hogy kinek jön ki először a sor.

Interperszonális

Párosával, a számokhoz kapcsolódó élményeinket megosztva segítettük egymást a tanulásban. Szorzótáblára nekem nem a legideálisabb, de rengeteg más tudás elsajátításának a során, lehet kiváló pedagógiai eszköz.

Intraperszonális

Az egyedül jól dolgozó gyerekeknek lehet kiváló módszer egy kis kockulós tanulás, amikor telefon vagy tablet segítségével, játékos applikáión keresztül van lehetőségük tanulni.

Zenei

Itt először a Queen We will rock you című slágerének dallamára, skandáltuk a számokat, majd az amerikai filmekből ismert, katonai menetelés közben történő nótázás mintájára, kérdezz-felelek formájában gyakoroltuk a szorzást. Nagyon szórakoztató volt mindkettő.

Verbális

Az “egyszer egy, az egy, megérett a meggy…” kezdetű mindenki számára ismert mondóka mintájára elkészítettük a nyolcas változatot is.

Miután a fenti programokkal minden csapat végzett, újabb feladatot kaptunk. Három fős csoportokban készítettünk, egy szabadon választott témával kapcsolatban, feladatokat a gyerekek számára. Figyelembe kellett vennünk mind a hét intelligencia szem előtt tartását és nagyon izgalmas összeállítások készültek.

A macska kimeríthetetlen témának bizonyult, mely során olyan feladatok születtek, mint: a macska megmérése, a felelős macskatartás, a macska napi, heti, évi, életteartam alatti fogyasztása és annak költségei, a becsült szaporulat számolásával bejött a hatványozás és aranyos ötlet volt a kutya-macska ellentét megvitatása, valamint a Macskák című musical előadása is.

Szintén az ötletek végtelenhez közelítő sorozatát produkálta a holdraszállás témája: Neil Armstrong híres mondatának megzenésítése, újragondolása, a súlytalanság érzékeltetése az asztalról leugrás során fellépő pillanatnyi szabadesés során, a gyorsulás érzékeltetése sörgés és játszótéri forgó játékok alkalmazásával, nagyon népszerű feladat volt tanárok körében, a legkör nélküli világűrben uralkodó csend érzékeltetése, átmeneti, de teljes némaság során, a holdraszállás óta eltelt évek, hónapok, hetek, napok kiszámolása, stb…

Felmerült, hogy az AKG szabályai szerint, mivel a belföldi utakat az iskola, saját költségén szervezi meg, és a felfelé történő mozgás nem jár az országhatár átlépésével, az űrutazás gyakorlatilag ingyenes programnak számít, a tanulók ilyen igénye esetén.

Ezt követően egy közös búcsú során gyakorlatilag véget is ért a nap. Nagyon hasznos, érdekes és inspiráló volt. Reméljük, hogy néhány betűvel mi is hozzá tudtunk járulni az AKG ezer oldalnyi pedagógiai programjához.